W obecnych czasach szczególnie ważnym aspektem naszego życia stało się zdrowie. Okres pandemii ukazał, iż niemal momentalnie możemy je stracić, a co więcej, w sposób bezpowrotny. Stąd też niesamowicie ważne jest, by dbać o nie. Możemy to robić poprzez przeróżne działania: odpowiednie ubieranie się, uprawianie regularnego sportu czy też chodzenie na rutynowe wizyty do lekarzy. Szczególną jednak rolę odgrywa tutaj odżywianie, które zagwarantować może znaczną poprawę naszego funkcjonowania.

Poprzez jedzenie bowiem dostarczamy naszemu organizmowi potrzebne substancje gwarantujące jego należytą pracę. Należą do nich między innymi białka, cukry, tłuszcze, sole mineralne oraz witaminy. Często bywa jednak tak, iż nie jesteśmy w stanie zapewnić odpowiednich porcji każdego składnika pokarmowe. Sytuacja ta szczególnie dotyczy witamin, które znajdują się jedynie w określonych produktach spożywczych. Jedną z nich jest witamina D, która odpowiada za wiele funkcji w organizmie człowieka. Szczególną rolę pełni ona jednak w okresie dzieciństwa. Jaką? Na to i inne pytania odpowiedzi znajdą się poniżej. 

Budowa i powstawanie

Witamina D jest steroidowym związkiem organicznym, przez co rozpuszczalna jest w tłuszczach. Dzięki tej właściwości może być ona magazynowana np. w wątrobie. Wyróżnia się dwa rodzaje witaminy D, w jakich występuje:

  • wit. D3 – występuje ona  głównie w organizmach zwierzęcych, jak np. ryby.
  • wit. D2 – pozyskiwana jest ona z organizmów roślinnych lub grzybów, gdzie naturalnie występuje.

Aktywna forma witaminy D powstaje w skórze pod wpływem promieniowania UV, które jest obecne w świetle słonecznym. Stąd też bardzo często zdarza się, iż chociażby w okresach jesiennych czy też zimowych jesteśmy podatni na jej niedobór. Ograniczony jest bowiem wtedy dostęp do światła słonecznego, przez co nie dochodzi do syntezy witaminy D. Z tego powodu, należy uzupełniać jej braki. Dla dzieci, które najbardziej są wrażliwe na jej niedobory, zaleca się stosowanie kropel witaminy D, które mogą zostać bardzo łatwo przetransportowane do układu pokarmowego, a następnie wchłonięte. W tym wypadku nie istnieje ryzyko zakrztuszenia się dziecka tabletką, która jest najczęstszą formą, w jakiej suplementy są podawane. Jakie jednak funkcje pełni witamina D w organizmie naszej pociechy?

Funkcje witaminy D

Witamina D dla dzieci - jaką wybrać i dlaczego warto?Witamina D pełni ogrom ważnych funkcji w rozwijającym się organizmie dziecka. Odpowiada za prawidłowe działanie układu kostnego, gdzie poprzez swoje właściwości wpływa na metabolizm kości. Reguluje wchłanianie wapnia w jelicie cienkim, co ma istotne znaczenie w kształtowaniu się zębów i kości u dziecka. Jej niedobór wiąże się w tym wypadku z ryzykiem krzywicy. Choroba ta polega na niedoborze wapnia, a jej skutki dotyczą zaburzonego rozwoju układu kostnego oraz krwionośnego. By zapobiec krzywicy, stosuje się suplementy witaminy D3 w płynie, które uzupełniają braki wspomnianego składnika w organizmie dziecka. Czy to wszystkie skutki awitaminozy? Niestety, problem powstaje także w układzie mięśniowym. Niedobór witaminy D powoduje bowiem zaburzenie gospodarki wapnia. Wspomniana sól mineralna pełni znaczącą funkcję w skurczu włókien mięśniowych, dlatego też mogą pojawiać się różne problemy dotyczące mięśni. Warto także wspomnieć o zaburzeniach związanych z układem krwionośnym czy też odpornościowym. Można więc wnioskować, że witamina D powinna być ważną częścią diety, nie tylko każdego dziecka, ale także dorosłego. Pozostaje wciąż jednak pytanie, jaki suplement wybrać i gdzie można go zakupić?

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Na rynku dostępnych jest przynajmniej kilkanaście rodzajów suplementów o podobnych właściwościach, stąd nie da się określić, czy istnieje wśród nich najlepsza wit. D3. Warto jednak podczas zakupu zwrócić uwagę na kilka istotnych informacji. Pierwszą z nich powinna być ilość j.m., czyli jednostek międzynarodowych w suplemencie. Czym bowiem większa jest ta wartość, tym samym mocniejsza jest dawka. Na rynku najczęściej spotkamy witaminę D3 2000 lub 4000. Na wybór jednej z nich wpływa wiele czynników, jak chociażby ilość czasu, jaką przebywamy na słońcu, nasz wiek oraz waga. Stąd też zalecany jest kontakt ze specjalistą, który analizując wspomniane aspekty dobierze najbardziej trafną dawkę witaminy D. Ceny suplementów w aptekach wahają się zazwyczaj w okolicy kilkunastu złotych, stąd nie powinien być to kosztowny wydatek dla naszego portfela. 

Nie ma nic cenniejszego od zdrowia

Po przyswojeniu informacji na temat funkcji witaminy D możemy zobaczyć, jak jedna substancja może wpływać na nasz cały organizm. Z tego też powodu powinniśmy poświęcać jak najwięcej uwagi na odpowiednią profilaktykę, by nie dopuścić do różnych schorzeń. W przypadku uzupełnienia braków witaminy D sprawa nie jest zbyt skomplikowana, gdyż odpowiedni suplement, dieta oraz czas przebywania na słońcu mogą rozwiązać problem. Często jednak z innymi aspektami naszego zdrowia jest przeciwnie. Zalecamy więc często wizyty kontrolne u lekarzy, by nie zastać niemiłej niespodzianki!